بینش مطهر

جهاددانشگاهی واحد چهارمحال و بختیاری در راستای معرفی شخصیت ، آثار و اجرای سیر مطالعاتی کتب شهید مطهری اهدافی مدنظر داشته که مهم ترین آن ها عبارتند از1) تشویق دانشجویان به مطالعه هدفمند و منظم کتب استاد متفکر و اندیشمند بزرگ علامه شهید مرتضی مطهری (ره) در قالب سیر مطالعاتی مدون ، 2) ترویج افکار ، اندیشه ها و بینش ناب استاد شهید مطهری (به عنوان نظریه پرداز اسلامی) که مورد تایید و تاکید  امام(ره) و رهبری ، 3)  کادر سازی فکری و اعتقادی برای آینده انقلاب اسلامی

خلاصه فعالیت های صورت گرفته :

شروع طرح : اردیبهشت ماه 89

مجری طرح : معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد چهارمحال و بختیاری

مکان اجرای طرح : دانشگاه شهرکرد

مخاطبین : دانشجویان دانشگاه شهرکرد دانشگاه پیام نور شهرکرد و سایر مراکز - دانشگاه جامع علمی کاربردی کارکنان و اساتید دانشگاه شهرکرد

این طرح در قالب جلسات هم اندیشی هفتگی از اوایل سال1389 با استقبال دانشجویان و با دعوت از جناب آقای حجت الاسلام حمید شایسته و مهدی مباشری از روحانیون و فضلای حوزه اصفهان که تجربه زیادی در این زمینه داشتند ، در دانشگاه شهرکرد شروع شده است .

در سال 89 ، ابتدا مرحله مقدماتی با معرفی و مطالعه کتاب گفتارهای شیرین به منظور آشنایی دانشجویان با شخصیت شهید مطهری و ضرورت مطالعه آثار استاد و ترغیب آنها به حضور در طرح مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت . 

گفتارهای شیرین ، منتخبی از آثار و گفتارهای برجسته و جذاب استاد است که توسط یکی از مراکز فعال در زمینه مطالعه آثار شهید مطهری تالیف شده و در سال 89 توسط اعضای طرح مطالعه شد ، کتاب آزادی معنوی نیز در سال 89 توسط این اعضای طرح مطالعه شد.

تهیه برنامه کاری و جدول سیر مطالعاتی برای دانشجویان از دیگر اقداماتی بود که در سال 89 در این راستا انجام گرفت. همچنین تشکیل جلسه هم اندیشی معاونت فرهنگی جهاد و اساتید طرح اندیشه مطهر با اساتید گروه معارف دانشگاه شهرکرد برای توسعه استفاده از آثار استاد در دروس معارف ( مهرماه 89 ) از دیگر اقدامات بوده است .

در نیمه اول سال 90 کتاب "ده گفتار" و "بیست گفتار" شهید مطهری توسط دانشجویان مطالعه شده است .

همچنین طرح آشنایی با کتب و آثار شهید مطهری در قالب یک جلسه ویژه با عنوان "چرا شهید مطهری؟" و نیز دو مسابقه کتابخوانی از تیرماه 90 برای اساتید و کارکنان دانشگاه شهرکرد شروع شده است . دو کتاب "ده گفتار" و"آزادی معنوی" برای مطالعه بین آنها توزیع شد و پس از برگزاری آزمون حضوری کتبی ( چهارگزینه ای ) نفرات برتر تشویق شدند . طرح کارکنان و اساتید نیز به علت مشکلات مالی متوقف گردید .

اولین گردهمایی اعضای فعال طرح با حضور اساتید طرح و مسئولین جهاد دانشگاهی نیز در اردیبهشت ماه 90 در سایت تفریحی زمانخان برگزار گردید .

از دیگر اقدامات انجام شده در راستای گسترش طرح اندیشه مطهر ، خرید سری آثار شهید مطهری برای کتابخانه معاونت جهاد در تابستان 90 بوده است.

انجام برنامه های تبلیغی و ترویجی از جمله تکثیر بروشور ، معرفی ضرورت و اهمیت طرح و سیر مطالعاتی کتب استاد و توزیع آن بین دانشجویان به تعداد زیاد و نصب تابلوهای زیبا در محیط دانشگاه شهرکرد که سخنان شهید مطهری روی آنها نوشته شده بود از دیگر اقدامات در سال 90 بوده است .

در سال تحصیلی جدید نیز طرح بینش مطهر از اول شهریورماه 92 کلید خورد و اولین جلسه آن با حضور دانشجویانی که سال های گذشته در طرح شرکت داشتند ، در تاریخ 10/6 /92 برگزار شد و جلسات بعدی این طرح تا شروع سال تحصیلی و ثبت نام دانشجویان علاقه مند جدید در طرح ادامه دارد .

لازم به ذکر است در پایان هر دوره امتحانی توسط استاد از دانشجویان گرفته می شود تا سطح تاثیر این کلاس در افزایش بینش دانشجویان سنجیده شود و مدرک معتبر از سوی جهاددانشگاهی استان به این افراد اعطا می گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۶/۱۷
جهاد دانشگاهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی